Nicholas II neden kanonlaştırıldı? Kraliyet ailesinin kanonlaşması için gerekçeler.

Kraliyet şehitlerinin yaşamlarının tarihi ve kanonlaşmaları ülkemizdeki herkese aşinadır ve bu nedenle, yaşam öyküleri daha yaygın olarak biliniyorsa diğer birçok aziz hakkında sorulabilecek Kilise tarafından yüceltilmeleri hakkında sorular ortaya çıkmaktadır.

En sık sorulan soruları bir araya getirmeye ve cevaplarını vermeye çalıştık.

Bu bize yardımcı oldu Başrahip Georgy Mitrofanov, Rus Ortodoks Kilisesi Azizlerinin Kanonlaştırılması için Sinodal Komisyonu Üyesi.

Kraliyet ailesi neden kanonlaştırıldı?

Tarihi gerçekler üyeler hakkında konuşmaya izin vermiyor Kraliyet Ailesi Hristiyan şehitleri olarak. Şehitlik, bir kişinin Mesih'ten feragat ederek hayatını kurtarma olasılığını önceden varsayar. Egemen aile tam olarak egemen aile olarak öldürüldü: onları öldüren insanlar dünya görüşlerinde oldukça laikleşmişti ve onları öncelikle nefret ettikleri emperyal Rusya'nın bir sembolü olarak algıladılar.

II. Nicholas'ın ailesi, Rus Kilisesi'nin özelliği olan tutkulu ayinde yüceltildi. Bu rütbede, Mesih'i taklit ederek, fiziksel, ahlaki acıya veya ölüme sabırla katlanan Rus prensleri ve hükümdarları geleneksel olarak kanonlaştırılır. Siyasi muhalifler.

Son Rus hükümdarının devlet ve kilise faaliyetlerinin incelenmesine ayrılmış, Azizlerin Kanonlaştırılması için Synodal Komisyonuna beş rapor sunuldu. Komisyon, İmparator II. Nicholas'ın faaliyetlerinin kendi içinde hem onun kanonlaşması hem de aile üyelerinin kanonlaşması için yeterli zemin sağlamadığına karar verdi. Ancak Komisyonun nihai - olumlu - kararını belirleyen raporlar altıncı ve yedinci oldu: "Kraliyet Ailesinin Son Günleri" ve "Kilisenin Tutkuya Karşı Tutumu".
“Çar Ailesinin Son Günleri” raporunda, “Tanıkların çoğu, Tobolsk valiliği ve Ipatiev Yekaterinburg evlerinin mahkumlarından acı çeken, ancak Tanrı'nın iradesine itaat eden insanlar olarak bahsediyor” dedi. Esaret altında yaşadıkları tüm alay ve hakaretlere rağmen, dindar bir yaşam sürdüler, İncil'in emirlerini içtenlikle somutlaştırmaya çalıştılar. Kraliyet ailesinin son günlerinin çektiği birçok acının arkasında, Mesih'in gerçeğinin her şeyi yenen kötü ışığını görüyoruz.

Kraliyet ailesinin esaret altında geçen hayatlarının son dönemi ve ölümlerinin koşulları, onları şehit kılığında yüceltmek için ciddi nedenler içerir. Ölümün kaçınılmaz olduğunun gitgide daha çok farkına vardılar, ancak manevi dünyayı kalplerinde tutmayı başardılar ve şehadet anında cellatlarını affetme yeteneği kazandılar. Tahttan çekilmeden önce egemen, General D.N. Dubensky'ye şunları söyledi: “Eğer Rusya'nın mutluluğuna bir engelsem ve şu anda onun başındaki tüm sosyal güçler benden tahttan ayrılmamı ve onu oğluma ve kardeşime devretmemi istiyor, o zaman bunu yapmaya hazırım, sadece krallık değil, aynı zamanda Anavatan için hayatını vermeye de hazırım.

Birkaç ay sonra İmparatoriçe Alexandra, Tsarskoye Selo'da esaret altında şunları yazdı: “Yurtdışında olmadığımız için ne kadar mutluyum, ama onunla [Anavatanı] ile her şeyi yaşıyoruz. Sevdiğin hastayla her şeyi paylaşmak, her şeyi yaşamak ve onu sevgi ve heyecanla takip etmek istediğin gibi, Vatan için de böyledir.

Hükümdarın kanonlaştırılması, Kilise'nin son imparatorun monarşik fikrini ve siyasi çizgisini resmen desteklediği anlamına mı geliyor?

Hem II. Nicholas hakkındaki tarihsel notlarda hem de hayatında, devlet faaliyetlerinin oldukça kısıtlı ve hatta bazen eleştirel bir değerlendirmesi yapılır. Vazgeçmeye gelince, bu politik olarak tartışmasız yanlış bir eylemdi. Bununla birlikte, hükümdarın suçluluğu, ona rehberlik eden güdüler tarafından bir dereceye kadar kefaret edilir. İmparatorun feragat yardımı ile sivil çekişmeyi önleme arzusu, ahlak açısından haklıdır, ancak siyasetin konumundan değil ...

II. Nicholas devrimci ayaklanmayı zorla bastırmış olsaydı, tarihe seçkin bir devlet adamı olarak geçecekti, ancak bir aziz olmayacaktı. Yüceltme için belgeler sunarken, Sinodal Kanonlaştırma Komisyonu, kişiliğinin en iyi yönlerinin tezahür etmediği saltanatının tartışmalı bölümlerini görmezden gelmedi. Ama son kanonize Rus imparatoru karakteri için değil, şehit ve mütevazı ölümü için.

Bu arada, Rus Kilisesi tarihinde çok fazla kanonlaşmış egemen yok. Ve Romanovlardan sadece II. Nicholas bir aziz olarak yüceltildi - bu, hanedanın 300 yılındaki tek durum. Dolayısıyla, "hükümdarların kanonlaştırılması geleneği" yoktur.

Peki ya Kanlı Pazar, maneviyat hobileri ve Rasputin?

II. Nicholas ailesinin kanonlaştırılması için Synodal Komisyonunun materyalleri, tüm bu sorunları ayrı ayrı analiz eden tarihi notlar içerir. 9 Ocak 1905'teki Kanlı Pazar, hükümdarın ve imparatoriçenin Rasputin'e karşı tutumu sorunu, imparatorun tahttan çekilmesi sorunu - tüm bunlar kanonlaşmayı önleyip engellemediği açısından değerlendirilir.

9 Ocak olaylarını ele alırsak, öncelikle şehirde meydana gelen kitlesel ayaklanmalarla karşı karşıya olduğumuzu dikkate almalıyız. Profesyonel olmayan bir şekilde bastırıldılar, ancak bu gerçekten büyük bir yasadışı performanstı. İkincisi, egemen o gün herhangi bir ceza emri vermedi - Tsarskoye Selo'daydı ve İçişleri Bakanı ve St. Petersburg belediye başkanı tarafından büyük ölçüde yanlış bilgilendirildi. II. Nicholas kendini olanlardan sorumlu gördü, bu nedenle günlüğüne, neler olduğunu öğrendikten sonra o günün akşamı bıraktığı trajik giriş: “Zor bir gün! İşçilerin Kışlık Saray'a ulaşma arzusu sonucu St. Petersburg'da ciddi ayaklanmalar çıktı. Birlikler şehrin farklı yerlerinde ateş etmek zorunda kaldı, çok sayıda ölü ve yaralı vardı. Tanrım, ne kadar acı ve zor!”

Bütün bunlar, son kral figürüne biraz farklı bir şekilde bakmamızı sağlıyor. Ancak Kilise, II. Nicholas'ı her şeyde haklı çıkarmak için acele etmiyor. Kanonlaştırılmış bir aziz günahsız değildir. Tutku taşıyan, “ölüme karşı direnmeme” dramı, tam olarak, çoğu zaman çok günah işleyen, zayıf insan doğasının üstesinden gelmek ve Mesih'in adıyla ölmek için gücü kendi içlerinde bulan zayıf insanlar olduğu gerçeğinde yatmaktadır. dudaklarında.

Onunla birlikte vurulan kraliyet ailesinin hizmetkarları neden aziz ilan edilmedi? Ve genel olarak, II. Nicholas ailesinin başarısı, aynı ölümü kabul eden, ancak Kilise tarafından yüceltilmeyen yüz binlerce kişinin başarısından nasıl farklıdır?

Kraliyet ailesinin hizmetkarları, hükümdara karşı mesleki görevlerini yerine getiren insanlar olarak öldüler. Kanonlaşmaya layıklar, ancak sorun şu ki, Rus Ortodoks Kilisesi henüz şehit olan meslekten olmayanları yüceltmek, resmi veya ahlaki görevlerine sadık kalmak için bir ayin geliştirmedi. Huzursuzluk ve siyasi baskı yıllarında masum bir şekilde ölen insanların yüceltilmesi sorunu gelecekte kesinlikle çözülecek: 20. yüzyıl bir emsal yarattı - milyonlarca sıradan insan şehit oldu. Ve Kilise onları hatırlıyor.

İmparator tahttan feragat etti, Tanrı'nın meshettiği kişi olmayı bıraktı, o zaman Kilise neden tüm insanların günahlarının kurtarıcısı olduğunu söylüyor?

Ve burada sadece kilisenin sorunu anlaması değil. Kilise hiçbir zaman İmparator II. Nicholas'ı Rus halkının günahlarının kurtarıcısı olarak adlandırmadı, çünkü bir Hıristiyan için yalnızca bir Kurtarıcı var - Mesih'in Kendisi. Benzer fikirler ve kraliyet ailesinin öldürülmesi için halkın tövbesini getirme ihtiyacı fikri, Kilise tarafından bir kereden fazla kınanmıştır, çünkü bu, Hıristiyanlığın kutsallık anlayışını tamamlamanın çok tipik bir örneğidir. felsefi ve politik kökenli bazı yeni anlamlar.

Rehabilitasyon

Haziran 2009'da Romanov ailesinin üyeleri Rusya Federasyonu Başsavcılığı tarafından rehabilite edildi. Sanat uyarınca. 1 ve s. "c", "e" sanat. Rusya Federasyonu Kanunu'nun 3'ü "Siyasi baskı kurbanlarının rehabilitasyonu hakkında", Başsavcılık Romanov Mihail Aleksandroviç, Romanova Elizaveta Fedorovna, Romanov Sergey Mihayloviç, Romanov Ioan Konstantinovich, Romanov Konstantin Konstantinovich, Romanov Igor Konstantinovich'i rehabilite etmeye karar verdi, Romanova Elena Petrovna, Paley Vladimir Pavlovich, Yakovlev Varvara , Yanysheva Ekaterina Petrovna, Remez Fedor Semenovich (Mikhailovich), Kalin Ivan, Krukovsky, Dr. Gelmerson ve Johnson Nikolai Nikolaevich (Bryan).

Bir yetkili, "Arşiv materyallerinin analizi, yukarıdaki kişilerin tümünün, sınıfsal ve toplumsal gerekçelerle belirli bir suçla suçlanmadan, tutuklama, sınır dışı etme ve Çeka'nın gözetimi altında bulunma şeklinde baskıya maruz kaldıkları sonucuna varmamızı sağlıyor." temsilcisi Interfax haber ajansına, Başsavcılık Marina Gridneva'ya söyledi. Daha önce, Romanov hanedanının başkanı, kraliyet ailesinin üyelerinin rehabilitasyonu talebiyle Başsavcılığa hitap etti. büyük düşes Maria Vladimirovna.

(37 oylar, ortalama: 4,22 5 üzerinden)

Yorumlar

    17 Şubat 2019 2:02

    Egemen İmparatorumuz Nicholas 2'ye ve ailesine dua etmeye çalışın. Herhangi bir ihtiyaç durumunda yardım isteyin. O zaman neden kanonlaştırıldığı herkes için hemen anlaşılacaktır. Burada, kendisinin ve ailesinin ateistler ve Rus halkının hainleri tarafından vahşice öldürüldüğünü bilerek, Çar'ın kutsallığı veya kutsallığı hakkında bir tartışma görmek garip. Görünüşe göre Ortodoks, Ortodoks web sitesinde iletişim kuruyor. Ve böyle garip tartışmalar.

    8 Ağustos 2018 18:40

    Tarihte hiçbir şey kendiliğinden olmaz, her şeyin kökleri ve başlangıcı vardır:
    1. 1861'de serfliğin kaldırılması, köylülere toprak tahsis edilmeden gerçekleşti.

    2. İskender'in altında köylülerin istihdamı (demiryolu yollarının inşaatı) ve
    İskender III.

    3. Ülkenin tarımdan sanayiye oluşumu (madenlerin, fabrikaların, gemilerin, Kuzey Denizi nakliye şirketinin, petrol üretiminin, metalurjinin, demiryollarının inşaatının devam ettirilmesinin, uçak inşaatının başlamasının vb.) ), Alexander III ve Nicholas II altında.

    4. Trans-Sibirya Demiryolu ve CER inşa edildi. Bu, Batı'dan büyük bir vergi vergisi gerektiriyordu.
    Rusya güçlü bir başlangıç ​​yaptı. Batılılar (özellikle Churchill) şunları söyledi: “Rusya'da bir 10 yıl daha böyle bir yükseliş ve onu asla yakalayamayacağız, çünkü Rusya kendisini Batı'dan sonsuza kadar uzaklaştıracak.

    4. Birinci Dünya Savaşı'nın sona ermesinden sonra, Rusya kazananların sırasına oturmak zorunda kaldı ve bu ona daha da büyük avantajlar sağladı. İngiltere, Rusya'ya, ülkeye Batı ile gümrüksüz ticaret sağlayan Cebelitarık Boğazı'nı vaat etmişti.
    Ancak II. Nicholas tahttan çekildi ve ardından: iç savaş, yıkım, II. Bunu çözdüğümüzde, bunu sadece Tanrı bilir ve biz çözecek miyiz?
    II. Nicholas'ın tahttan çekilmesinden sonra Rusya'ya olan buydu.
    Tarihte dilek kipi yoktur, ancak Rusya'nın tüm sıkıntılarının son Çarımız II. Nicholas'ın tahttan çekilmesinden sonra başladığı açıkça görülmektedir. Yani bir aziz olarak aziz ilan edilmeyi hak etti mi?

    31 Temmuz 2018 21:33

    Nicholas ve ailesi idam edildiğinde, zaten 1,5 yıldır sıradan vatandaşlardı / ve burada kraliyet ailesi /

    26 Temmuz 2018 16:39

    Onu bir aziz olarak tanımıyorum!

    26 Temmuz 2018 16:30

    kanonlaştırılıp aziz ilan edilmesi kötü oldu! O zaman bir sorum var, hadi Stalin'i bir aziz yapalım, acımasız bir hükümdar olmasına rağmen ülkeyi nükleer silahlarla ve güçlü bir ekonomiyle terk etti!?Ve Nicholas 2 ülkeyi mahvetti ve savaşı kaybetti. her şey karşılaştırmalı olarak anlaşılır! Saint Nicholas 2'nin neden bir sürü yarı saçmalık olduğu filmini görüyorum - bir şeye katılıyorum, ama bir şeye katılmıyorum! elbette yurtdışına kaçmayı reddetmekle ve hatalarını kabul etmekle iyi iş çıkardı, ama bu onu bir aziz yapmaz!

    22 Temmuz 2018 10:58

    ama bana 1905'te St. Petersburg'daki işçilerin kimin emriyle vurulduğunu söyleyebilir misiniz? sütunun başında bir rahip yürüdü ve insanlar ikonlar taşıdı, bir dua söyledi.

    27 Ocak 2018 23:03

    Azizler, “her şeye rağmen, emanet edilene ihanet etmeden” “sonuna kadar” “çağrılan rütbede” Mesih'e hizmet eden kişilerdir. Bana emanet ettiğin işi yaptım.”

    29 Aralık 2017 12:40

    Kanonizasyonu iptal etmek için bir prosedür var mı ???

    25 Kasım 2017 13:40

    Bayanlar ve baylar, her şey çok basit: herhangi bir kilise, her şeyden önce, politik organizasyon açık olmayan ve reklamı yapılmayan amaç ve hedefleri ile. yani şaşıracak bir şey yok tartışmalı karar c.family'nin kanonizasyonu üzerine. Bu tamamen siyasi bir karardır!

    18 Kasım 2017 9:39

    “Ne için?” sorusuna “Ne zaman?” sorusu iyi cevap verir. Ağustos 2000'de, mevcut Başkan Başkan olduğunda.

    18 Kasım 2017 9:21

    8 Mart 1917'de Nikolai-2'nin nasıl tutuklandığını gözden kaçırıyorlar
    kişisel komutan generali ve St. George Şövalyelerinin kişisel şirketi
    Marsigillaise'in seslerine göre Saray Yaşamı Bombaları, Karargah üzerinde konuşlandırıldı
    kırmızı bayraklar. Muhafızlar, generaller, Devlet Duması itibaren
    oligarklar, ordu, Kazaklar ve sıradan proleterler, üst ve alt, sol ve
    doğru, gelecek "kırmızılar", "beyazlar" ve söz konusu diğerleri
    Nicholas II'nin bir hükümdar olarak değersizliğinin oybirliği olduğu ortaya çıktı. Hatta
    kardeşlerin, annelerin ve amcaların "büyük prens muhalefeti" diledi
    Böyle bir Otokrata zulmetme. Ve tutuklandıktan sonra, eski bir vatandaşın bir buçuk yıl daha
    kral, elden ele çeşitli komitelere geçerek marine edildi,
    ve hiç kimse intikamcılar bulunana kadar yardım etmeye cesaret edemedi. Abilir
    tüm bu çağdaşlar yanlış mı?

    12 Kasım 2017 20:20

    Önceki yorumun sertliği için özür dilerim, görünüşe göre henüz bir Hıristiyan değilim. Benim düşünceme göre, hepimiz, Rusya, henüz Baba'ya gitmemiş olan müsrif oğuluz. Ve eğer hepimiz günah işlersek, birini nasıl suçlayabiliriz.

    11 Kasım 2017 17:42

    Mesih İsrail'i yok edeceğine söz verdiğinde ve 70 yıl sonra yok edildiklerinde, O Kimdi - bir muhasebeci? Sodom'da salihleri ​​saydıklarında, O kimdi? Hiçbirşeyiz bundan daha iyiİsrail ve Sodom. Tanrı Sevgidir, bu bir Hıristiyan gerçeğidir ve bu bizim nasihatimizi ve eğitimimizi ima eder. 20. yüzyılda Rusya'ya yapılan bu nasihati (100 milyon insan) sadece körler göremez.

    10 Kasım 2017 22:40

    Daha da zor bir soru ortaya çıkıyor. Bir aziz karşısında yüceltildikten sonra, Kilise bir kişi için dua etmeyi bırakır ve azizden istemeye başlar. Erken bir itiraf varsa yardım alan kişiyi buradan mahrum eder, oradan yardım beklemeyeceğiz. Ve aile üyelerinden nasıl yardım istenir?

    10 Kasım 2017 20:34

    1917 - Rus Tufanı! Bu görüş birçok rahip tarafından paylaşılmaktadır. Ve 17. yüzyılda başladı. Aynı zamanda Romanov hanedanının sonu da tahmin ediliyordu. Kilisenin başı kral değil, Mesih'tir! Devletin (Romanovların) Kilise'yi yönetme girişimi, inançtan genel bir sapmaya yol açtı. Bu Tufana izin verilen tüm sınıflara ve mülklere ihanet ettiler. Nicholas 2, sonun yaklaşımını bilmesine rağmen, Nuh olmadığı ortaya çıktı. Herkesten özür dilerim, çünkü Tufan henüz bitmedi!

    5 Kasım 2017 9:16

    Ve benim için Nicholas 2, tıpkı tarihteki son kral gibi ama bir aziz değil.

    30 Ekim 2017 20:24

    Evet, bir aziz. Peki ya Ocak 1905'te birkaç yüz kişinin barışçıl bir alayı yürütmesi?

    15 Ekim 2017 11:05

    Mesih bize meyvelere göre yargılamayı öğretti. Gördüklerimiz: toplum bölünmüş durumda. Ateşe Matilda filmi ve Poklonskaya'nın "Tsarebezhnitsa" ve "Hıristiyan Devleti" kundaklama ile yağ eklendi. Bunun, Rus Ortodoks Kilisesi tarafından kanonlaştırılan ilk imparator olduğu ortaya çıktı. O zaman neden Alexander 1 değil, neden Yaşlı Fyodor Kuzmich'i ciddiye almıyorsunuz? Adam baba katli günahıyla işkence gördü ve yıllarca bunun için Tanrı'nın önünde dua etti. İşte kutsal bir adam örneği. Geriye kalan tek şey bir DNA testi.

    14 Ekim 2017 20:36

    Tanrı! Bu yorumlarda ne bir kova kanalizasyon var. Beyler, titremeyen eller, eğer Egemen'i bir aziz olarak tanımak istemiyorsanız - lütfen tanımayın, dua etmeyin, kendinizi Ortodoks olarak görmeyin. Ama en azından inceliğini sessiz tut! Ve uzun zamandır ateistler tarafından öldürülmüş bir adamın kemiklerini yıkamak için arzunu vecd ile yumuşat. Ve unutmayın ki Kilisemiz kimseyi bu şekilde aziz ilan etmez! Bunun için bu kişinin yaptığı mucizelerin olması gerekir; onun doğru yaşamının kanıtı; çok daha fazlası... Ve hakkında hiçbir fikriniz olmayan şeyler hakkında konuşmayı taahhüt ediyorsunuz. Kilise hiyerarşileri daha iyi bilir. İlahiyat fakültesinden mezun oluyorlar ve çok daha fazla manevi deneyime sahipler. Hayır, profesyonellere öğretmeye karşı koyamazsınız. Yazık kafana.

    6 Ekim 2017 20:11

    Ne anlamalı? Yağlı boya Liderliğin sonucu imparatorluğun sonu, aile vuruldu, aşırılık yok.

    5 Ekim 2017 15:01

    Karamsarlık içinde Hükümdar'a ve O'nun ailesine karşı küfürleri çoğaltan herkese diyeceğim ki: Yargılarınız, sizi aptal sığırlar yapmaya ve onları yok etmeye çalışanlar tarafından 100 yıldır size yedirilenlere dayanmaktadır. karşı çıkanlar, kutsal şehitler gibi! Ve üzülerek söylüyorum ki şu ana kadar iyi gidiyorlar. Hâlâ vakit varken kimin “sakızını” çiğnediğini bir düşün. Ve fark ettikten sonra aramaya başlayın, okuyun, bakın, kavrayın .. Ve anladıktan sonra - dua edin ve af dileyin.
    Evet, şeytan gerçekten güçlüdür. Ama Tanrı daha güçlüdür!
    Bizi bağışla, Egemen!

    4 Ekim 2017 12:00

    Nedense buradaki herkes (sadece burada değil) önemli bir nüansı gözden kaçırıyor. Nicholas II Romanov devlet başkanıydı. Bu büyük bir sorumluluktur. Milyonlarca tebaanızın sorumluluğu ve ülkenin kaderi. Herhangi bir devlet başkanı, bu eyalette olan her şeyden sorumludur (tabii ki genel olarak). Nicholas bu sorumluluğu gönüllü olarak üstlendi, ancak vasat yönetiminin yıllarının gösterdiği gibi, bununla başa çıkamadı. Baş edemiyorsan - ayrıl. Ama kendini sonuna kadar, Şubat 1917'ye kadar, fiilen bunu yapmaya zorlandığı zamana kadar bırakmadı.
    Ancak vasat hükümet bir sorun değil, sorun onun yönetiminin sonucunun milyonlarca Rus insanının ölümü ve acı çekmesi olmasıdır. İşkence gören ve masumca öldürülenler dahil!
    Öyleyse neden böyle bir kişi kanonlaştırıldı? Rusya zaten birbirini öldüren Rus halkının kanında boğulurken, ailesiyle birlikte Tobolsk'ta ve sonra Yekaterinburg'da sessizce oturduğu için mi?
    Bir suç eyleminin yasal bir kavramı vardır. Belki Nicholas suç işlemedi. Ancak suç teşkil eden bir eylemsizlik yaptı ve bu nedenle şahsen ben hiç kimse tarafından ellerinin temiz olduğuna ikna olmayacağım. Elleri kirli olan bir kişi aziz olamaz!

    not Ve bazı emir ve fermanları kendisinin imzalamadığını, yanlış bilgilendirildiğini ve aldatıldığını söylemeye gerek yok. Her şeyi anlamak isterim. Nedense kimse III.Alexander'ı yanlış bilgilendirmedi.
    Yine de, yurt dışına kaçmadığı gerçeğiyle onu kredilendirmeye gerek yok. Koşamadı! Bu bir efsane, bir kurgu. 9 Mart'ta tutuklandı ve Kornilov, Alexandra'yı daha önce tutukladı. Nasıl koşacaktı? Bir at üzerinde? Ve bu nedenle, ülkeyi on yıllarca gevşek ve sakin bir şekilde yönetirken, her şeyin kendi yoluna gitmesine izin verirken, gevşek ve sakince oturdu ve kaderini bekledi.

    28 Eylül 2017 16:02

    Nicholas 2'nin aziz olarak atandığına dair bir his var. Bir takım çekinceler, özel açıklamalar, varsayımlar. Ciddi değil.

    17 Eylül 2017 18:24

    Mayakovski, yıldızlar yanıyorsa -
    Bu, birinin ihtiyacı olduğu anlamına mı geliyor? II. Nicholas'ın kanonlaşmasına ve kutsallığına kesinlikle halk tarafından ihtiyaç yoktur.Kilisenin buna ihtiyacı vardır.Neden? Bu büyük bir sır ama bence burada bir çeşit çok yönlü gömülü.

    17 Eylül 2017 15:55

    Ve Tsarevich Dimitri kanonlaştırıldı. Kimin masumca öldürülüp öldürülmediği bile kesin olarak bilinmiyor. Ve tarihsel kanıtlara göre, karakter olarak Korkunç İvan'ın babasına gitti (hayvanların işkencesine bakmayı severdi, hatta elini kendi üzerine koydu). Ve genel olarak gayri meşruydu, yani taht üzerinde hak iddia etmek için özel bir hakkı yoktu. Ama kilise için önemli değil, bu harika.

    14 Eylül 2017 16:12

    Ölümüne katkıda bulunan adam Rus imparatorluğu, vasat bir lider ve en günahsız kişi değil, şehitliği için aziz ilan edildi. Ve hem onun saltanatı sırasında hem de sonrasında ölen milyonlar, kanonlaşmaya layık olmayan sadece “gri bir kitle”!? Evet, kilise adil, hiçbir şey söyleyemezsiniz: burjuvazi sıra beklemeden cennete gider - bu sizin sloganınız.

    14 Eylül 2017 11:22

    Peder George, her zaman olduğu gibi, her şeyi mükemmel bir şekilde yazdı, her kelimesi dengeli, ama aynı zamanda, resmi konumu zorunlu olduğu için aslında anlaşılabilir olan belirli bir iç sansüre tabi. Aynı zamanda, II. Nicholas'ın tartışmalı ve tartışmalı bir figür olduğu gerçeği, en azından bu tartışmaların kanıtladığı gibi yadsınamaz. Tek bir azizin kutsallaştırılmasına halk tarafından hiç bu kadar karşı çıkmamıştı. Ipatiev Evi'nde tam olarak ne olduğunu kesin olarak bilmiyoruz - belgelerin çoğu henüz tasnif edilmedi ve kalıntılar hakkında mesele bu kadar akut olana kadar tasnif edilmeyecek - Rus Ortodoks Kilisesi bile emin değil. Cesetler bulunmazsa cinayetten nasıl bahsedebiliriz? Yurovsky'nin notlarına dayanarak mı? Özel Amaçlı Bir Evin Günlüğü? Hatta komik... Suça katılanların değil de ilgisiz tanıkların ifadeleri var mı? Bildiğim kadarıyla (yanılıyor olabilirim) hayır. Soru ortaya çıkıyor: çok erken mi? Belki de ilk başta bulunan kemikler hakkında en azından kesin bir cevap beklemeye değer mi? Kraliyet ailesinin kutsallığına itiraz etmem ama onu tüm arzumla koşulsuz olarak kabul edemem. Nicholas II ve ailesinin çok kibar ve dindar insanlar olduğu bir gerçektir. Ancak sonuçta, Kanonizasyon Komisyonu, kralın tahttan çekilmesinden önce imparatorun, imparatoriçenin ve çocuklarının yaşamını inceleyen kraliyet ailesinin kanonlaştırılması için yeterli gerekçe bulamadı, ancak bu gerekçeleri buldu, inceleyerek son zamanlar kraliyet ailesinin hayatları, hayatlarının en karanlık, belirsiz, tartışmalı ve politikleştirilmiş (yorumlama zamanı açısından) sayfalarıdır. Ipatiev House'da vurulanların geri kalanı, aslında kilise bürokrasisi nedeniyle Peder George'un konumuna dayanarak yüceltilmediği için, siyasi rehabilitasyonun hızlı yüceltme üzerinde bir etkisi olamazdı, ancak henüz başaramadılar. Kraliyet ailesinin yüceltilmesi, ilk kanlı Sovyet yıllarının siyasi rehabilitasyonunun ve kınanmasının bir parçası olarak hareket ederken, benim alçakgönüllü bakış açımdan kutsallık konusu henüz çözülmedi. tamamen araştırıldı.

    19 Ağustos 2017 23:48

    Dmitry, Nicholas II ve ailesi, kurtarılacaklarına sonuna kadar inanıyorlardı. İlk başta, Kerensky onları Kırım'a ve daha sonra İngiltere'ye göndermeye söz verdi, ancak onları Tobolsk'a gönderdi. Sonra Vyrubova bir komplo hazırladı, ama muhtemelen hepsi bu. Bilgin yok. İmparator ailesini ölüme mahkûm etmedi. Hiçbir şey yapılamazdı. Kimse onları kurtarmak istemedi!!!

    17 Ağustos 2017 21:50

    Kanonizasyona karşı olanlar belli ki gerçeğin tamamını bilmiyorlar ve akıllı kitaplar okumuyorlar... Kınamadan önce gerçeğin dibine inin. Kraliyet ailesi Rusya'yı terk etmedi. ihanet etmedi. Safkan Rus olmasalar da!!! Rusya böyle sevilir! Nicholas II'nin ailesini “öldürdüğünü” iddia edenler çok yanılıyorlar! Tüm eylemlerin gerçekleştiğini gören Batılı göçmenlerin yazılarını okuyun. Özellikle Ivan Solonevich'in anılarına dikkat edin. Bundan sonra, umarım herkes her şeyi anlar ve Nicholas'a karşı tutumlarından ve Azizlerin Yüzüne yükselmesinden utanır. Ve gelecekte, birini mahkum etmeden önce, Anavatan uğruna kendinizi ve ailenizi feda etmeye hazır olup olmadığınızı düşünün. Ya da en ufak bir fırsatta “gemiden atılan fareler” gibi koşacaksınız.

    3 Ağustos 2017 10:22

    İki alıntı: "'Hükümdarların kutsallaştırılması geleneği' yoktur."

    "Azizlerin Kanonlaştırılması için Synodal Komisyonu'nun bir üyesi olarak, Başrahip Georgy Mitrofanov, "eski zamanlardan beri, şehitlerin rütbesi sadece büyük dük ve kraliyet ailelerinin temsilcilerine uygulandı" dedi. Bu yüzden var olup olmadığına şimdiden karar verin ...

    3 Ağustos 2017 4:29

    Mesleki görevlerin Hıristiyan alçakgönüllülüğü ile yerine getirilmesi, şehitler olarak kanonlaşmayı engeller mi? Komik...

    Ve Alexandra Fedorovna'nın hayatının sonuna kadar Rasputin'i bir aziz ve manevi akıl hocası olarak görmesi ve hatasında asla tövbe etmemesi, onun kanonlaşmasını hiçbir şekilde engellemiyor mu? Daha da eğlenceli.

    27 Mayıs 2017 3:54

    Vladimir. Ve şu gibi ifadelere kaymayalım: Tüm hatalarımın bedelini bilinçli olarak, hayatımla ve tüm ailenin hayatıyla ödedim. Birinin ailesini öldürmek ne zamandan beri Ortodoks bir eylem oldu. Belki bunun için? yasakla. Her şey? Fikrinize uymayan şey. Saldırgan bir dil mi? Haydi Yapalım şunu. Birbirine taban tabana zıt iki görüş var. Ortodoksluğumuzun tek ve aynı kavramının ışığında. Birinde. Nicholas II bir aziz olarak kabul edilir. Bir diğerinde, cehennemin tüm çemberleri ona kehanet edilir. Ortodoks dinimizin iki dini uç noktası. Cennet? Yoksa Cehennem mi? Soru. Bu kavramlardan hangisi daha saldırgan? Ve garip bir şekilde, dindar bir kişi için, bir kişinin cehennemde bir tavaya layık olduğu fikri rahatsız edicidir.

    26 Mayıs 2017 0:54

    Hatalarının bedelini öde. Hayatına ihtiyacın var. Ailenizin hayatı değil. Hareketsizliği ile Nikolai, yurtdışına gönderebileceği ailesini pratikte öldürdü. İradelerine karşı olsalar bile. Kurtuluşun başarısının masum çocukları ölüme mahkûm etmekten ibaret olması pek olası değildir. Aynı başarı ile. Nicholas ailesini kendisi öldürebilirdi. Ve tek başına idam mangasına git. Ne yazık ki, Ortodokslukta sadece doğrudan cinayet cezalandırılır. Ve cezai hareketsizlik nedeniyle ölüm için. Cezalandırmazlar (Cezai eylemsizlik, bir kişinin kendisine verilen görevi yerine getirmemesi veya uygunsuz bir şekilde yerine getirmesi ve bunun sonucunda koruma nesnelerine zarar verilmesinden oluşan bir kişinin gönüllü pasif davranışıdır. veya bu tür bir zarara yol açma tehdidi oluşturulduğunda veya tehlikede bırakıldığında) . Ve Nikolai için korumanın amacı ailesiydi. Nicholas, ne kadar hazır olursa olsun, tek başına kurban sunağına gidebilirdi. Her şeyden önce, aileni korumak. Benim için kızartma tavası Nikolai'ye göre cızırdadı. Ama ailesi, gerçekten tutkulu. Siyasî saikleri, kötülükleri ve aldatmacaları nedeniyle ölümlerini hemşerilerinden kabul edenler.

    20 Mart 2017 6:29

    Yeryüzünde kesinlikle günahsız insan yoktur ve olamaz. Azizler doğmazlar, günahlarının farkına vararak ve onlardan vazgeçerek olurlar. Tanrı'nın yardımı kesinlikle). İsa'nın yanında çarmıha gerilmiş hırsız, tövbe ettikten sonra Cennete girdi. Hayatımız çok düzenli - her şeyi ödemek zorundasın. Nicholas || yurt dışına çıkma fırsatı olmasına rağmen, tüm hatalarının bedelini bilinçli olarak hayatı ve tüm ailesinin hayatıyla ödedi.Bu onun kurtuluş başarısıdır. Kime çok verilirse, çok şey istenecektir. Anladı. Muhtemelen Rab onun kurbanını kabul etti, çünkü Kilise bunu kanalize etti.Böylece ortaya çıkıyor - tövbe temizler ve kutsal kılar - yaşamın sonucu. Herkes için dilediğim şey bu.

    12 Şubat 2017 20:12

    Evet, son imparator şehit oldu, ama neredeyse kendi özgür iradesiyle değil! Milyonlarca insan çok daha saf ruhlarla öldü, ama nedense aziz ilan edilen imparatordu.Bence bu yapılmamalıydı, çünkü tüm karşı argümanlar tek bir argümanla dengeleniyor - o şehit oldu! Ama 1905'ten 1945'e kadar Rusya'da kaç kişi daha az şehit olmayı kabul etti?!
    Böylece Nicholas 2'nin kutsallığını pozisyonuna borçlu olduğu ortaya çıktı!
    Bir aziz adayının biyografisinde en ufak bir leke bile varsa, o zaman böyle bir adayı düşünmemelisin! Kişi kötü olduğu için değil, Aziz'in itibarı en ufak bir şüpheye neden olmaması gerektiği için!

Şu anda tarihçiler ve halk figürleri şu soruyu tartışıyorlar: İmparator II. Nicholas kutsal bir kraliyet şehidinin kıyafetlerini giymeye değer mi? Bu konu tartışmalıdır, çünkü Nicholas 2'nin saltanatı sırasında elbette birçok eksi vardı. Örneğin, Khodynka, anlamsız Rus-Japon Savaşı, Kanlı Pazar (imparatorun Kanlı takma adını aldığı), Lena katliamı, Birinci Dünya Savaşı ve ardından Şubat Devrimi. Bütün bu olaylar milyonlarca insanın hayatını aldı. Ancak saltanatı sırasında artıları vardı. Rus İmparatorluğu'nun nüfusu 125 milyondan 170'e yükseldi, Birinci Dünya Savaşı'ndan önce iyi ekonomik büyüme oranları vardı, vb. İmparatorun kendisi zayıf iradeliydi, ama kibar, derinden dindar bir adamdı, iyi bir aile babasıydı. Saltanatı sırasında, Rus Ortodoks Kilisesi'nin özellikle saygı duyulan bir azizi kanonlaştırıldı. Muhterem Seraphim Sarovskiy. Eşi Alexandra Feodorovna, Birinci Dünya Savaşı sırasında kızlarıyla birlikte, hasta ve yaralı askerlere yardım etti, Tsarskoye Selo askeri hastanesinde çalıştı.
Tahtın çekilmesinden sonra, bildiğiniz gibi, kraliyet ailesi önce Tobolsk'a, Ekim Devrimi'nden sonra şehitlerinin ölümünü kabul ettikleri Yekaterinburg'a sürgüne gönderildi.
Bazı tarihçiler halk figürleri imparator ve kraliyet ailesinin aziz ilan edilmeye layık olmadığına inanmak: 1. İmparator II. Nicholas'ın ve ailesinin üyelerinin ölümü, Mesih için bir şehit ölümü değil, sadece siyasi baskıydı. 2. Khodynka, Kanlı Pazar ve Lena katliamı gibi olaylar ve Grigory Rasputin'in son derece tartışmalı faaliyetleri de dahil olmak üzere imparatorun başarısız devlet ve kilise politikası.
3. "Kraliyet çiftinin dindarlığı, görünüşte geleneksel Ortodoksluklarına rağmen, farklı bir inançlar arası mistisizm karakterine sahipti"
4. 1990'larda kraliyet ailesinin kanonlaştırılmasına yönelik aktif hareket, manevi değil, siyasi nitelikteydi.
5. Derin bir şaşkınlığa neden oluyor ve "Rusya'nın tüm halklarına ağır gelen en büyük cinayet günahı" sorumluluğunun kanonlaştırılmasının bazı destekçileri tarafından destekleniyor.

Diğerleri, imparatorun Kutsal Kraliyet Tutku Taşıyıcısı olarak adlandırılmayı hak ettiğine inanıyor ve bunun için argümanlar var: 1. Ölüm koşulları, fiziksel, ahlaki acı ve siyasi muhaliflerin elindeki ölümdür. 2. Kraliyet şehitlerinin yaygın olarak saygı görmesi, aziz olarak yüceltilmelerinin ana nedenlerinden biri olarak hizmet etti.
3. Kraliyet Şehitlerine yapılan dualar aracılığıyla mucizelerin ve lütuf dolu yardımların tanıkları. Onlar şifa vermekle, ayrılmış aileleri birleştirmekle, kilise mülkünü ayrılıkçılardan korumakla ilgilidir. Özellikle İmparator II. Nicholas ve Kraliyet Şehitlerinin görüntüleri ile ikonların mür akışının kanıtı, Kraliyet Şehitlerinin ikonları üzerindeki kan rengi lekelerin kokusu ve mucizevi görünümü.
4. Egemenin kişisel dindarlığı: imparator, Rusya dışındakiler de dahil olmak üzere yeni kiliselerin inşasına cömertçe bağışlanan Ortodoks Kilisesi'nin ihtiyaçlarına büyük önem verdi. Derin dindarlık, o zamanki aristokrasinin temsilcileri arasında İmparatorluk çiftini seçti. Tüm üyeleri Ortodoks dindarlık geleneklerine göre yaşadı. Saltanatı yıllarında, önceki iki yüzyıldan daha fazla aziz kanonlaştırıldı (özellikle, Chernigov'dan Theodosius, Sarov'dan Seraphim, Anna Kashinskaya, Belgorod'dan Joasaph, Moskova'dan Hermogenes, Tambov'dan Pitirim, Tobolsk'tan John).
5. İmparator Nikolai Aleksandroviç, hayatını sık sık, kilise anısı doğduğu gün acı çeken Eyüp'ün denemelerine benzetiyordu. İncil'deki doğru adam gibi çarmıhını kabul ettikten sonra, kendisine gönderilen tüm denemelere sıkı, uysal ve en ufak bir homurdanma olmadan katlandı. İmparator'un yaşamının son günlerinde özellikle net bir şekilde ortaya çıkan bu uzun ıstıraptır. Feragat anından itibaren, iç olaylar kadar dış olaylar değil manevi durum Hükümdar dikkatimizi kendisine çekiyor. Kraliyet Şehitlerinin yaşamının son dönemine ait tanıkların çoğu, Tobolsk valisi ve Yekaterinburg Ipatiev evlerinin mahkumlarından, tüm alay ve hakaretlere rağmen, acı çeken ve dindar bir yaşam süren insanlar olarak bahseder. "Onların gerçek büyüklükleri asil haysiyetlerinden değil, yavaş yavaş yükseldikleri o inanılmaz ahlaki yükseklikten kaynaklanıyordu."
İmparator ve ailesinin aziz unvanını taşımaya layık olduğuna inanıyorum. Çünkü 9 Ocak 1905 olaylarının suçu imparatora yüklenemez. İşçilerin çara gönderdikleri, işçilerin ihtiyaçlarıyla ilgili dilekçe, kabulü veya tartışılması olasılığını dışlayan devrimci bir ültimatom niteliği taşıyordu. İşçilerin Kışlık Saray bölgesine girmesini engelleme kararı imparator tarafından değil, İçişleri Bakanı P. D. Svyatopolk-Mirsky başkanlığındaki hükümet tarafından verildi. Bakan Svyatopolk-Mirsky, imparatora devam eden olaylar hakkında yeterli bilgi vermedi ve mesajları güven verici nitelikteydi. Birliklere ateş açma emri de imparator tarafından değil, St. Petersburg Askeri Bölgesi komutanı tarafından verildi. Büyük Dük Vladimir Aleksandroviç. Böylece, "tarihsel veriler, 1905 yılının Ocak günlerinde Hükümdar'ın eylemlerinde, insanlara karşı yöneltilen ve belirli günahkar karar ve eylemlerde cisimleşen bilinçli bir kötülüğü tespit etmemize izin vermiyor." Bununla birlikte, İmparator II. Nicholas, komutanın eylemlerinde gösterileri vurmak için kınanması gereken eylemler görmedi: ne mahkum edildi ne de görevden alındı. Ancak Ocak olaylarından hemen sonra görevden alınan bakan Svyatopolk-Mirsky ve belediye başkanı I. A. Fullon'un eylemlerinde suçu gördü. devlet adamı düşünülmemelidir: “Şu ya da bu formu değerlendirmemeliyiz. devlet yapısı ancak devlet mekanizmasında belirli bir kişinin işgal ettiği yer. Şu veya bu kişinin faaliyetinde Hristiyan ideallerini somutlaştırmayı ne ölçüde başardığı değerlendirmeye tabidir. Nicholas II'nin hükümdarın görevlerinin yerine getirilmesini kutsal görevi olarak gördüğü belirtilmelidir.Kraliyet haysiyetinin kaldırılması kiliseye karşı bir suç değildir: “İmparator II. Nicholas'ın kanonizasyonunun bazı muhaliflerinin özelliği, arzu kilise hiyerarşisinin kutsal düzenden feragat temsilcisini sunması, ciddi bir gerekçeye sahip olarak kabul edilemez. Krallık için atanan Ortodoks hükümdarın kanonik statüsü kilise kanunlarında tanımlanmadı. Bu nedenle, İmparator II. Nicholas'ın iktidardan çekilmesinde bazı dini kanonik suçların bileşimini keşfetme girişimleri savunulamaz görünüyor. Tersine, “Tebaasının kanını dökmek istemeyen son Rus Hükümdarı'nın, uğrunda tahttan feragat etmeye karar verdiği manevi saikler, iç dünya Rusya'da, eylemine gerçekten ahlaki bir karakter verir. ”Kraliyet Ailesi'nin Rasputin ile olan ilişkilerinde manevi yanılgı belirtileri ve hatta daha da yetersiz kiliseleşme görmek için hiçbir neden yoktur.
Bütün bu argümanlara dayanarak, imparatorun hayatını Mesih için feda eden bir tutku taşıyıcısı unvanını taşımaya layık olduğunu söylemek istiyorum.

20 Ağustos 2000'de Moskova'daki Kurtarıcı İsa Katedrali'nde, tüm Ortodoks Otosefali Kiliselerinin başkanları ve temsilcilerinin huzurunda, Tanrı'nın birçok azizinin, Rus yirminci yüzyılın Yeni Şehitlerinin ve İtirafçılarının yüceltilmesi, Kraliyet Ailesi tam güçte gerçekleşti. 20. yüzyılda Rusya'nın Yeni Şehitleri ve İtirafçılarının uzlaşmacı yüceltilmesine ilişkin belge şöyledir:

Rusya Kraliyet Ailesi'nin yeni şehitleri ve itirafçıları arasında tutkulular olarak yüceltmek için: İmparator II. Nicholas, İmparatoriçe Alexandra, Çareviç Alexy, Büyük Düşes Olga, Tatyana, Maria ve Anastasia. Son Ortodoks Rus hükümdarında ve Ailesinin üyelerinde, İncil'in emirlerini yaşamlarında içtenlikle somutlaştırmaya çalışan insanları görüyoruz. İmparatorluk ailesinin esaret altında uysallık, sabır ve alçakgönüllülükle katlandığı ıstırapta, 4 (17) Temmuz 1918 gecesi Yekaterinburg'daki şehitliklerinde, Mesih'in kötülüğü fetheden inancının ışığı, tıpkı içinde parladığı gibi ortaya çıktı. yaşam ve ölüm 20. yüzyılda Mesih için zulme katlanan milyonlarca Ortodoks Hıristiyan... Yeni yüceltilen azizlerin adlarını, kutsal takvime dahil edilmeleri için kardeş Yerel Ortodoks Kiliselerinin Primatlarına bildirin.

Bu kararı yeniden gözden geçirmek için hiçbir neden yok.

http://www.rv.ru/content.php3?id=811

II. Nicholas da dahil olmak üzere kraliyet ailesi bu şekilde aziz olarak kanonlaştırıldı. İşte bunun hakkında ne düşünüyorum.

Bazıları, çarın ne kadar harika olduğunu söyleyerek, elle yazılmış bir çanta gibi II. Nicholas ve ailesiyle birlikte acele ediyor! Ama kısaca tarihi özetleyelim.

1. Khodynka sahasındaki trajediden hemen sonra, yabancı güçlerin büyükelçileriyle onları iptal etmeyi gerekli görmeden eğlencelere daldı.

St. Petersburg işçilerinin infazından sonra, 19 Ocak 1905 tarihli konuşmasında II. Nicholas şunları söyledi:
« Çalışan insanların dürüst duygularına ve Bana olan sarsılmaz bağlılıklarına inanıyorum ve bu nedenle onların suçlarını bağışlıyorum. Şimdi barışçıl işinize dönün, kutsanmış, yoldaşlarınızla birlikte işinize başlayın ve Tanrı yardımcınız olsun.».

https://en.wikisource.org/wiki/%D0%A0%D0%B5%D1%87%D1%8C_%D0%B8%D0%BC%D0%BF%D0%B5%D1%80%D0 %B0%D1%82%D0%BE%D1%80%D0%B0_%D0%9D%D0%B8%D0%BA%D0%BE%D0%BB%D0%B0%D1%8F_II_%D0%BA_ %D0%B4%D0%B5%D0%BF%D1%83%D1%82%D0%B0%D1%86%D0%B8%D0%B8_%D1%80%D0%B0%D0%B1%D0 %BE%D1%87%D0%B8%D1%85_19_%D1%8F%D0%BD%D0%B2%D0%B0%D1%80%D1%8F_1905_%D0%B3%D0%BE%D0%B4 %D0%B0

Böylece II. Nicholas vurduğu işçileri bağışladı. Kendilerine yapılan bu ihmali gören halk, çara ayni şekilde karşılık verdi.

3. Kötü Davranış Rus-Japon Savaşı ve onun içinde yenilgi.

4. İlk Dünya Savaşı. Nedense, çarın Rusya'yı gereksiz ve çıkarları olan Birinci Dünya Savaşı'na sürüklemesi nedeniyle kaç yüz binlerce insanın öldüğünü unutuyorlar, ancak hiç kimse Rusya'ya saldırmadı ve gitmeyecekti (Alman Schlieffen Planı özellikle Fransa'ya karşı geliştirildi).

Bu savaş yüzünden kaç kişi çetin bir şekilde can verdi, kaç kadın ve çocuk açlığa ve acıya mahkûm oldu? Kilisenin bakanları bu yüz binlerce, milyonlarca insanı düşündü mü? Ne de olsa, onun vasat davranışları yüzünden o kadar çok insan öldü ki!!! Belki de müttefik sponsorların çıkarları uğruna katliama sürülen bu yüz binlerce insanı yücelteceğiz?

5. Üstelik, sonunda, halkın anlayamadığı savaş ve halkın yoksun bırakılması (ve tersine burjuvazi kazançlı çıktı) toplumsal protestolara ve ikinci bir devrime neden oldu. Ne tür bir çar bu kadar kutsaldır ki, devrimler birbirini takip eder? İyi bir hayattan, muhtemelen... Ayrıca, Şubat Devrimi'nin Bolşevikler tarafından değil, sadece gelecekteki düşmanları tarafından yapıldığını fark etmekten zarar gelmez (aksi takdirde, son zamanlarda tüm köpekleri üzerlerine asıyorlar). Rus İmparatorluğu'nu yok etti. Doğru değil, onlar değil).

Rus İmparatorluğu'nun sonu geldi, bu da kaos ve iç savaşla sonuçlandı ve bu da daha fazla kurbana yol açtı. II. Nicholas'ın vasat saltanatının sonuçları bunlardı.

Ve başka nelere özellikle dikkat etmelisiniz.

Şubat devrimi gerçekleştiğinde, çar için kimse aracılık etmedi, II. Nicholas için aracılık etmek isteyen tek bir siyasi güç bile ortaya çıkmadı. Hepsinden iyisi, en açık şekilde insanların "kutsal kral" karşısındaki tutumunu gösterir. Ve İç Savaşta, ana savaşçılar: Beyazlar (lideri Kornilov kraliyet ailesini tutukladı ve diğer lider Alekseev, çarın devrilmesini hazırlayan ana komploculardan biriydi) ve Kızıllar tahtı geri vermediler. Nicholas II ne de monarşiyi yeniden kurmayı planlamışlardı.

Ancak Nicholas'ın altında yaşayan neredeyse tüm insanlar öldüğündeII- onu zaten bir aziz ilan edebilir ve yeni bir şekilde tarih yazabilirsiniz, insanların ne kadar velinimeti olduğunu göstererek ...

Böylece, kilisenin bakanları, Nicholas'ı sıraladı.IIazizlerin yüzüne her şeyden önce halktan ne kadar uzak olduklarını gösterdi.

Hükümdar, devleti yönetme görevlerinden biri olarak tahttan çekilmeyi imzalamış olsa da, bu henüz onun kraliyet haysiyetinden feragat ettiği anlamına gelmez. Halefi krallığa atanana kadar, tüm insanların zihninde hala kral olarak kaldı ve ailesi kraliyet ailesi olarak kaldı. Onlar kendilerini öyle algıladılar ve Bolşevikler de onları aynı şekilde algıladılar. Hükümdar, tahttan çekilmenin bir sonucu olarak, kraliyet haysiyetini kaybedecek ve sıradan bir insan olacaksa, neden ve kimin ona zulmetmesi ve öldürmesi gerekiyor? Örneğin, başkanlık dönemi sona erdiğinde, kim zulmeder? Eski başkan? Kral tahtı aramadı, seçim kampanyaları yürütmedi, ancak doğuştan buna mahkum edildi. Bütün ülke kralı için dua etti ve onun üzerine krallığa kutsal bir mesih ile meshetme ayini yapıldı. Ortodoks halkına ve genel olarak Ortodoksluğa en zor hizmet için Tanrı'nın lütfu olan bu atamadan, dindar egemen Nicholas II, halefi olmadan reddedemezdi ve herkes bunu çok iyi anladı.

İktidarı kardeşine devreden hükümdar, korkudan değil, astlarının isteği üzerine (neredeyse tüm cephe komutanları general ve amiraldi) ve alçakgönüllü bir insan olduğu için yönetim görevlerinden çekildi. iktidar mücadelesi ona kesinlikle yabancıydı. Tahtın (tahta atanmasına bağlı olarak) kardeşi Michael lehine devrinin huzursuzluğu yatıştıracağını ve böylece Rusya'ya fayda sağlayacağını umuyordu. Ülkesinin, halkının refahı adına güç için savaşmayı reddetmenin bu örneği, insan için çok öğreticidir. modern dünya.

II. Nicholas'ın tahttan çekilmesini imzaladığı kraliyet treni

- Bu görüşlerinden bir şekilde günlüklerinde, mektuplarında bahsetti mi?

Evet, ama hareketlerinden de bu anlaşılıyor. Göç etmeye, güvenli bir yere gitmeye, güvenilir bir muhafız kurmaya, ailesini güvenceye almaya çalışabilirdi. Ama hiçbir önlem almadı, kendi iradesine göre değil, kendi anlayışına göre hareket etmek istemedi, kendinde ısrar etmekten korktu. 1906'da Kronstadt isyanı sırasında, egemen, Dışişleri Bakanı'nın raporundan sonra şunları söyledi: “Beni bu kadar sakin görüyorsanız, bunun nedeni, Rusya'nın kaderi, kendi kaderim olduğuna sarsılmaz bir inancım olmasıdır. ve ailemin kaderi Lord'un elinde. Ne olursa olsun, O'nun iradesine boyun eğiyorum." Zaten onun acı çekmesinden kısa bir süre önce egemen dedi ki: “Rusya'dan ayrılmak istemem. Onu çok seviyorum, Sibirya'nın en uzak ucuna gitmeyi tercih ederim. Nisan 1918'in sonunda, zaten Yekaterinburg'da, Egemen şunları yazdı: “Belki de Rusya'yı kurtarmak için kurtarıcı bir fedakarlık gerekiyor: Ben bu kurban olacağım - Tanrı'nın iradesi gerçekleşsin!”

“Birçoğu, vazgeçmeyi sıradan bir zayıflık olarak görüyor…

Evet, bazıları bunu bir zayıflığın tezahürü olarak görür: Güçlü bir adam, kelimenin genel anlamıyla güçlü, tahttan çekilmez. Ancak İmparator II. Nicholas için güç başka bir şeydeydi: inançta, alçakgönüllülükte, Tanrı'nın iradesine göre lütuf dolu bir yol arayışında. Bu nedenle, güç için savaşmadı - ve onu elinde tutmak pek mümkün değildi. Öte yandan, tahttan feragat etmesi ve ardından bir şehidin ölümünü kabul etmesindeki mukaddes tevazu, tüm insanların Allah'a tövbe ederek tövbe etmesine hala katkıda bulunmaktadır. Yine de halkımızın büyük çoğunluğu - yetmiş yıllık ateizmden sonra - kendilerini Ortodoks olarak görüyor. Ne yazık ki, çoğunluk kiliseye bağlı insanlar değil, ama yine de militan ateist değiller. Büyük Düşes Olga, Yekaterinburg'daki Ipatiev Evi'ndeki hapisten şunları yazdı: “Baba, kendisine bağlı kalan herkese ve üzerinde etkili olabilecekleri, intikam almamaları için herkese iletmeyi ister - herkesi affetti ve herkes için dua etti ve kötülüğü hatırladıklarını hatırlıyorlar. şimdi dünyada, daha da güçlü olacak, ama kötülüğü fethedecek olan kötülük değil, sadece sevgi. Ve belki de alçakgönüllü bir şehit çar imajı, halkımızı güçlü ve güçlü bir politikacının yapamayacağı kadar tövbe ve inanca yöneltti.

Ipatiev Evi'ndeki Büyük Düşeslerin Odası

Devrim: felaket kaçınılmaz mı?

- Son Romanovların nasıl yaşadıkları, nasıl inandıkları, kanonlaşmalarını etkiledi mi?

Şüphesiz. Kraliyet ailesi hakkında birçok kitap yazıldı, hükümdarın kendisinin ve ailesinin - günlükler, mektuplar, hatıralar - çok yüksek bir manevi dağılımını gösteren birçok materyal korundu. İnançları, onları tanıyan herkes ve yaptıkları birçok şey tarafından tasdik edilir. İmparator II. Nicholas'ın birçok kilise ve manastır inşa ettiği bilinmektedir, o, İmparatoriçe ve çocukları, düzenli olarak Mesih'in Kutsal Gizemlerini alan, derinden dindar insanlardı. Sonuç olarak, şehitlikleri için sürekli olarak Hıristiyan bir şekilde dua ettiler ve hazırlandılar ve ölümlerinden üç gün önce gardiyanlar, rahibin, kraliyet ailesinin tüm üyelerinin komünyon aldığı Ipatiev Evi'ndeki ayini kutlamasına izin verdi. Aynı yerde, Büyük Düşes Tatiana kitaplarından birinde şu satırların altını çizdi: “Rab İsa Mesih'e inananlar, bir tatildeymiş gibi ölümlerine gittiler, kaçınılmaz ölümle karşı karşıya kaldılar, aynı harika iç huzurunu korudular. bir dakika onları. Ölüme doğru sakince yürüdüler çünkü farklı, manevi bir hayata girmeyi, mezarın ötesinde bir insana açılmayı umdular. Ve Egemen şunları yazdı: “Rab'bin Rusya'ya merhamet edeceğine ve sonunda tutkuları yatıştıracağına kesinlikle inanıyorum. Kutsal Vasiyetini yerine getirsin." Ayrıca, İncil'in ruhuyla gerçekleştirilen merhamet işlerinin yaşamlarında hangi yeri işgal ettiği de iyi bilinmektedir: kraliyet kızları, imparatoriçe ile birlikte, Birinci Dünya Savaşı sırasında hastanede yaralılara baktılar.

Bugün İmparator II. Nicholas'a karşı çok farklı bir tutum var: irade eksikliği ve siyasi başarısızlık suçlamalarından, kurtarıcı bir kral olarak saygı görmeye. Altın bir ortalama bulmak mümkün mü?

Bence çağdaşlarımızın çoğunun vahim durumunun en tehlikeli işareti, şehitlerle, kraliyet ailesiyle ve genel olarak her şeyle herhangi bir ilişkinin olmamasıdır. Ne yazık ki pek çok insan artık bir nevi manevi kış uykusuna yatmış durumda ve kalplerinde ciddi soruları barındıracak, bunlara cevap arayabilecek durumda değiller. Bana öyle geliyor ki, adlandırdığınız aşırılıklar, halkımızın tüm kitlesinde değil, sadece hala bir şeyler düşünenlerde, başka bir şey arayanlarda, içsel olarak bir şeyler için çabalayanlarda bulunuyor.

Böyle bir açıklamaya ne cevap verilebilir: Çarın fedakarlığı kesinlikle gerekliydi ve onun sayesinde Rusya kurtuldu?

Bu tür aşırılıklar, teolojik olarak cahil insanların ağzından çıkıyor. Böylece kralla ilgili olarak kurtuluş doktrininin belirli noktalarını yeniden formüle etmeye başlarlar. Bu elbette tamamen yanlıştır; bunda bir mantık, tutarlılık ve zorunluluk yoktur.

- Ama Yeni Şehitler'in başarısının Rusya için çok şey ifade ettiğini söylüyorlar...

Yalnızca Yeni Şehitlerin başarısı, Rusya'nın maruz kaldığı yaygın kötülüğe direnebildi. Bu şehit ordusunun başında büyük insanlar vardı: Metropolitan Peter, Metropolitan Kirill ve elbette Çar Nicholas II ve ailesi gibi en büyük azizler Patrik Tikhon. Bunlar harika görüntüler! Ve ne kadar çok zaman geçerse, büyüklükleri ve önemleri o kadar net olacaktır.

Şimdi, zamanımızda, yirminci yüzyılın başında olanları daha yeterli değerlendirebileceğimizi düşünüyorum. Bilirsiniz, dağlardayken kesinlikle muhteşem bir panorama açılır - bir sürü dağ, sırt, zirve. Ve bu dağlardan uzaklaştığınızda, tüm küçük sırtlar ufkun ötesine geçer, ancak bu ufkun üzerinde yalnızca bir büyük kar örtüsü kalır. Ve anlıyorsunuz: işte baskın!

İşte burada: zaman geçiyor ve biz bu yeni azizlerimizin gerçekten devler, ruhun kahramanları olduğuna ikna oluyoruz. Sanırım kraliyet ailesinin başarısının önemi zamanla daha çok ortaya çıkacak ve çektikleri acılarla ne kadar büyük bir inanç ve sevgi gösterdikleri anlaşılacaktır.

Ek olarak, bir yüzyıl sonra, hiçbir en güçlü liderin, hiçbir Peter I'in, insan iradesiyle o zamanlar Rusya'da olanları engelleyemediği açıktır.

- Neden?

Çünkü devrimin nedeni tüm halkın durumuydu, Kilise'nin durumu - yani onun insani yanı. Genellikle o zamanı idealize etme eğilimindeyiz, ancak aslında her şey bulutsuz olmaktan çok uzaktı. İnsanlarımız yılda bir kez komünyon alıyordu ve bu kitlesel bir fenomendi. Rusya genelinde birkaç düzine piskopos vardı, patrikhane kaldırıldı ve Kilisenin bağımsızlığı yoktu. Rusya genelinde dar görüşlü okullar sistemi - Kutsal Sinod başsavcısı K. F. Pobedonostsev'in büyük bir değeri - sadece tarafından yaratıldı. geç XIX yüzyıl. Bu elbette harika bir şey, insanlar tam olarak Kilise'nin altında okumayı ve yazmayı öğrenmeye başladılar, ancak bu çok geç oldu.

Çok şey sıralanabilir. Bir şey açık: inanç büyük ölçüde ritüel haline geldi. O zamanın pek çok aziz, eğer söyleyebilirsem, halkın ruhunun zor durumuna tanıklık etti - her şeyden önce, Kronstadt'ın kutsal dürüst John'u St. Ignatius (Brianchaninov). Bunun felakete yol açacağını öngördüler.

Çar II. Nicholas ve ailesi bu felaketi önceden görmüş müydü?

Tabii ki, günlük kayıtlarında bunun kanıtını buluyoruz. Amcası Sergei Aleksandroviç Romanov, Kremlin tarafından terörist Kalyaev tarafından atılan bir bombayla öldürülürken Çar II. Nicholas ülkede neler olduğunu nasıl hissetmezdi? Peki ya tüm ilahiyat okullarının ve ilahiyat akademilerinin bile bir ayaklanmayla sarsıldığı ve geçici olarak kapatılması gerektiği 1905 devrimine ne demeli? Bu, Kilisenin ve ülkenin durumu hakkında çok şey söylüyor. Devrimden birkaç on yıl önce toplumda sistematik zulüm yaşandı: inanç, kraliyet ailesi basında zulüm gördü, teröristler yöneticileri öldürmeye çalıştı ...

- Ülkeye düşen sıkıntılar için sadece II. Nicholas'ı suçlamanın imkansız olduğunu mu söylemek istiyorsunuz?

Evet, bu doğru - o zaman doğmak ve hüküm sürmek onun kaderiydi, artık sadece iradesini kullanarak durumu değiştiremezdi, çünkü bu derinlerden geliyordu. halk hayatı. Ve bu koşullar altında, kendisine en özgü olan yolu seçti - acı çekme yolunu. Çar, devrimden çok önce zihinsel olarak çok acı çekti. Rusya'yı nezaket ve sevgiyle savunmaya çalıştı, bunu istikrarlı bir şekilde yaptı ve bu pozisyon onu şehitliğe götürdü.

Ipatiev evinin bodrum katı, Yekaterinburg. 16-17 Temmuz 1918 gecesi, İmparator II. Nicholas ailesi ve hane halkı ile birlikte burada öldürüldü.

Bu azizler nelerdir?

Peder Vladimir, Sovyet döneminde, açıkça, siyasi nedenlerle kanonizasyon imkansızdı. Ama bizim zamanımızda bile sekiz yıl sürdü… Neden bu kadar uzun sürdü?

Biliyorsunuz, perestroyka'nın üzerinden yirmi yıldan fazla zaman geçti ve Sovyet döneminin kalıntıları hala çok güçlü bir etkiye sahip. Musa'nın Mısır'da yaşayan ve köle olarak yetiştirilen neslin ölmesi gerektiği için halkıyla kırk yıl çölde dolaştığı söylenir. İnsanların özgürleşmesi için o neslin gitmesi gerekiyordu. Ve Sovyet yönetimi altında yaşayan neslin zihniyetini değiştirmesi de çok kolay değil.

- Belli bir korku yüzünden mi?

Sadece korkudan değil, daha çok insanlara ait olan çocukluktan itibaren ekilen pullar yüzünden. Eski neslin - aralarında rahipler ve hatta bir piskoposun - yaşamı boyunca hala Çar II. Nicholas'ı bulan birçok temsilcisini tanıyordum. Ve anlamadıkları şeye tanık oldum: neden onu aziz ilan ediyorsun? o nasıl bir aziz? Çocukluktan itibaren algıladıkları imajı kutsallık ölçütleriyle bağdaştırmak onlar için zor olmuştur. Birinci Dünya Savaşı'nın Rusya için muzaffer bir şekilde sona ereceğini vaat etmesine rağmen, Rus İmparatorluğu'nun büyük bölümleri Almanlar tarafından işgal edildiğinde, şimdi gerçekten hayal bile edemediğimiz bu kabus; korkunç zulümler başladığında, anarşi, İç savaş; Volga bölgesinde kıtlık geldiğinde, baskılar ortaya çıktı, vb. - görünüşe göre, bir şekilde, o zamanın halkının genç algısında, gücün zayıflığıyla, aralarında gerçek bir lider olmadığı gerçeğiyle bağlantılı olduğu ortaya çıktı. tüm bu yaygın kötülüğe direnebilecek insanlar. Ve bazı insanlar hayatlarının sonuna kadar bu fikrin etkisinde kaldılar...

Ve sonra, elbette, zihninizde, örneğin, ilk yüzyılların büyük çilecileri ve şehitleri olan Myra'lı Aziz Nikolaos'u zamanımızın azizleriyle karşılaştırmak çok zordur. Bir rahip olan amcası yeni bir şehit olarak aziz ilan edilen yaşlı bir kadın tanıyorum - inancı için vuruldu. Bu kendisine söylendiğinde şaşırdı: “Nasıl?! Hayır, tabii ki çok iyi adam ama o nasıl bir aziz? Yani birlikte yaşadığımız insanları aziz olarak kabul etmemiz o kadar kolay değil çünkü bizim için azizler “gökler”, başka bir boyuttan insanlar. Ve bizimle yiyip içenler, konuşanlar ve dertlenenler - ne tür azizler bunlar? Günlük yaşamda size yakın olan bir kişiye kutsallık imajını uygulamak zordur ve bunun da çok büyük bir etkisi vardır. büyük önem.

1991 yılında, kraliyet ailesinin kalıntıları bulundu ve Peter ve Paul Kalesi'ne gömüldü. Ama Kilise onların gerçekliğinden şüphe ediyor. Neden? Niye?

Evet, bu kalıntıların gerçekliği konusunda çok uzun tartışmalar oldu, yurtdışında birçok inceleme yapıldı. Bazıları bu kalıntıların gerçekliğini doğrularken, diğerleri de muayenelerin çok açık olmayan güvenilirliğini, yani yeterince net olmadığını doğruladı. bilimsel organizasyon işlem. Bu nedenle, Kilisemiz bu sorunun çözümünden kaçındı ve açık bıraktı: yeterince doğrulanmamış olanı kabul etme riskini almıyor. Kesin bir karar için yeterli bir temel olmadığı için, şu ya da bu pozisyonu alarak Kilise'nin savunmasız hale geleceğine dair korkular var.

Ganina Yama'daki Kraliyet Tutku Taşıyanları Manastırı olan Tanrı'nın Annesinin Egemen İkonu Kilisesi'nin inşaat alanında haç.Moskova Patriği ve Tüm Rusya'nın basın servisi tarafından sağlanan fotoğraf

Bitiş işi taçlandırır

Peder Vladimir, masanızda, diğerlerinin yanı sıra II. Nicholas hakkında bir kitap olduğunu görüyorum. Ona karşı kişisel tavrınız nedir?

Ortodoks bir ailede büyüdüm ve bu trajediyi erken çocukluktan biliyordum. Tabii ki, kraliyet ailesine her zaman saygıyla davrandı. Yekaterinburg'a birçok kez gittim. . .

Bence, ciddiyetle davranırsanız, o zaman yardım edemezsiniz, ancak hissedebilirsiniz, bu başarının büyüklüğünü görün ve bu harika görüntülerden - egemen, imparatoriçe ve çocukları - etkilenmeyin. Hayatları zorluklarla, acılarla doluydu ama harikaydı! Çocuklar ne ciddiyetle yetiştirildiler, hepsi nasıl çalışacaklarını nasıl biliyorlardı! Büyük Düşeslerin inanılmaz manevi saflığına nasıl hayran kalınmaz! Modern gençlerin bu prenseslerin hayatını görmeleri gerekiyor, çok sade, görkemli ve güzeldiler. Sadece iffetleri için, uysallıkları, alçakgönüllülükleri, hizmet etmeye hazır olmaları, sevgi dolu kalpleri ve merhametleri için zaten aziz ilan edilebilirlerdi. Ne de olsa çok alçakgönüllü insanlardı, gösterişsizlerdi, hiçbir zaman yücelik peşinde koşmadılar, içinde bulundukları koşullarda Allah'ın belirlediği şekilde yaşadılar. Ve her şeyde inanılmaz alçakgönüllülük, itaat ile ayırt edildiler. Hiç kimse onların tutkulu karakter özellikleri sergilediklerini duymadı. Aksine, içlerinde Hıristiyan bir kalp dağıtımı beslendi - barışçıl, iffetli. Sadece kraliyet ailesinin fotoğraflarına bakmak bile yeterlidir, kendileri zaten muhteşem bir iç görünüş gösterirler - hükümdarın, imparatoriçenin ve büyük düşeslerin ve Tsarevich Alexei'nin. Mesele sadece eğitimde değil, aynı zamanda inançlarına ve dualarına karşılık gelen yaşamlarında da. Onlar gerçek Ortodoks insanlardı: inandıkları gibi, düşündükleri gibi yaşadılar, öyle davrandılar. Ama bir söz vardır: "Son, tapuyu taçlandırır." Kutsal Yazılar Tanrı adına “Ne bulursam onda yargılayacağım” der.

Bu nedenle, kraliyet ailesi, çok yüksek ve güzel yaşamları için değil, her şeyden önce daha da güzel ölümleri için kanonlaştırıldı. Ölümden önceki acılar için, Allah'ın iradesine iman, uysallık ve itaat için bu acıları çektiler - bu onların eşsiz büyüklüğüdür.

Valeria POSAŞKO

17 Temmuz, İmparator II. Nicholas'ın Tutku Taşıyıcıları, İmparatoriçe Alexandra, Tsarevich Alexy, Büyük Düşes Olga, Tatiana, Maria, Anastasia'nın anma günüdür.

2000 yılında, son Rus İmparatoru II. Nicholas ve ailesi, Rus Kilisesi tarafından kutsal şehitler olarak aziz ilan edildi. Batı'da, Rusya dışındaki Rus Ortodoks Kilisesi'nde kanonlaşmaları 1981'de daha da erken gerçekleşti. Ve kutsal prensler olmasına rağmen Ortodoks geleneği nadir değil, bu kanonizasyon hala bazı şüpheler içinde. Son Rus hükümdarı neden azizlerin karşısında yüceltiliyor? Hayatı ve ailesinin hayatı, kanonlaşma lehine mi konuşuyor ve buna karşı argümanlar nelerdi? II. Nicholas'ın kral kurtarıcı olarak saygı görmesi - aşırı mı yoksa bir kalıp mı? Bunun hakkında, Aziz Tikhon Ortodoks rektörü olan azizlerin kanonlaştırılması için Synodal Komisyonu sekreteri ile konuşuyoruz. insani üniversite Başrahip Vladimir Vorobyov

Bir argüman olarak ölüm

- Peder Vladimir, böyle bir terim nereden geliyor - kraliyet tutkusu taşıyanlar? Neden sadece şehitler değil?

- 2000 yılında, Azizlerin Kanonlaştırılması için Sinodal Komisyonu, kraliyet ailesini yüceltme konusunu tartıştığında, Çar II. Nicholas'ın ailesinin son derece dindar, dini ve dindar olmasına rağmen, tüm üyelerinin günlük ibadetlerini yerine getirdikleri sonucuna vardı. kural, düzenli olarak Mesih'in Kutsal Gizemlerini paylaştılar ve son derece ahlaki bir yaşam sürdüler, her şeyde müjde emirlerini gözlemlediler, sürekli merhamet işleri yaptılar, savaş sırasında hastanede özenle çalıştılar, yaralı askerlere baktılar, aziz olarak kanonlaştırılabilirler. öncelikle, inanılmaz bir gaddarlıkla Ortodoks inancına zulmedenlerin neden olduğu Hıristiyan olarak algılanan acı ve şiddetli ölüm için. Ancak yine de kraliyet ailesinin tam olarak neden öldürüldüğünü açıkça anlamak ve açıkça ifade etmek gerekiyordu. Belki de sadece siyasi bir suikasttı? O zaman onlara şehit denilemez. Bununla birlikte, hem insanlar arasında hem de komisyonda, başarılarının kutsallığı konusunda bir bilinç ve bir his vardı. Şehit olarak adlandırılan soylu prensler Boris ve Gleb, Rusya'daki ilk azizler olarak yüceltildiklerinden ve cinayetleri de doğrudan inançlarıyla ilgili olmadığından, Çar II. Nicholas ailesinin yüceltilmesini aynı yüzle tartışmak fikri ortaya çıktı. .

– “Kraliyet şehitleri” dediğimizde sadece kralın ailesini mi kastediyoruz? Devrimcilerin elinde acı çeken Romanovların akrabaları, Alapaevsk şehitleri bu aziz rütbesine ait değil mi?

- Hayır, yapmazlar. "Kraliyet" kelimesinin anlamı, ancak dar anlamda kralın ailesine atfedilebilir. Ne de olsa, akrabalar hüküm sürmedi, hatta hükümdarın ailesinin üyelerinden farklı olarak adlandırıldılar. Ayrıca, İmparatoriçe Alexandra'nın kız kardeşi Grandüşes Elizaveta Feodorovna Romanova ve hücre görevlisi Varvara, inanç için tam olarak şehitler olarak adlandırılabilir. Elizaveta Feodorovna, Moskova Genel Valisi Grand Duke Sergei Alexandrovich Romanov'un karısıydı, ancak suikasttan sonra devlet iktidarına dahil olmadı. Hayatını Ortodoks merhamet ve dua davasına adadı, Martha ve Mary Manastırı'nı kurdu ve inşa etti ve kız kardeşlerinin topluluğunu yönetti. Manastırın kız kardeşi Varvara, acısını ve ölümünü onunla paylaştı. Acılarının inançla bağlantısı oldukça açık ve her ikisi de 1981'de yurtdışında ve 1992'de Rusya'da yeni şehitler olarak kanonlaştırıldı. Ancak, şimdi bu tür nüanslar bizim için önemli hale geldi. Eski çağlarda şehit-şehit ayrımı yapılmazdı.

- Ama Romanov hanedanının birçok temsilcisi hayatlarını şiddetli ölümle sonlandırmasına rağmen neden yüceltilen son hükümdarın ailesiydi?

— Kanonlaştırma genellikle en açık ve öğretici durumlarda gerçekleşir. Kraliyet ailesinin öldürülen temsilcilerinin hepsi bize bir kutsallık görüntüsü göstermiyor ve bu cinayetlerin çoğu siyasi amaçlarla veya iktidar mücadelesi sırasında işlendi. Kurbanları inançlarından dolayı kurban olarak kabul edilemez. Çar II. Nicholas'ın ailesine gelince, hem çağdaşlar hem de Sovyet hükümeti tarafından o kadar inanılmaz bir şekilde iftira edildi ki, gerçeği geri getirmek gerekliydi. Cinayetleri çığır açıcıydı, şeytani nefreti ve zulmü ile çarpıyor, mistik bir olay hissi bırakıyor - Ortodoks halkının Tanrı tarafından kurulmuş yaşam düzeniyle kötülüğe misilleme.

Kanonizasyon için kriterler nelerdi? Argümanlar ve karşı argümanlar nelerdi?

- Kanonlaştırma Komisyonu bu konuda çok uzun süre çalıştı, "lehte" ve "aleyhte" tüm argümanları çok titizlikle kontrol etti. O zaman, kralın kanonlaşmasının birçok rakibi vardı. Birisi bunun yapılmaması gerektiğini söyledi çünkü Çar II. Nicholas "kanlı" idi, 9 Ocak 1905 olaylarıyla suçlandı - barışçıl bir işçi gösterisinin vurulması. Komisyon, Kanlı Pazar'ın koşullarını netleştirmek için özel çalışma yaptı. Ve arşiv materyallerinin incelenmesinin bir sonucu olarak, o sırada hükümdarın St. Petersburg'da olmadığı, bu infazda hiçbir şekilde yer almadığı ve böyle bir emir veremediği ortaya çıktı - hatta değildi. neler olduğunun farkında. Böylece, bu argüman düştü. Diğer tüm "karşı" argümanlar, ağır bir karşı argüman olmadığı netleşene kadar benzer şekilde değerlendirildi. Kraliyet ailesi, sadece öldürüldükleri için değil, aynı zamanda işkenceyi alçakgönüllülükle, Hıristiyan bir şekilde, direniş göstermeden kabul ettikleri için aziz ilan edildi. Kendisine önceden yapılan yurtdışına kaçma tekliflerinden faydalanabilirlerdi. Ama kasten istemediler.

Neden cinayetleri tamamen siyasi olarak adlandırılamaz?

- Kraliyet ailesi bir Ortodoks krallığı fikrini kişileştirdi ve Bolşevikler sadece kraliyet tahtı için olası yarışmacıları yok etmek istemediler, bu sembolden nefret ettiler - Ortodoks çar. Kraliyet ailesini öldürerek, tüm dünya Ortodoksluğunun ana savunucusu olan Ortodoks devletinin bayrağı olan fikri yok ettiler. Bu, Bizans'ın kraliyet iktidarını "kilisenin dışındaki piskoposun" bakanlığı olarak yorumlaması bağlamında anlaşılabilir hale geliyor. Ve sinodal dönemde, 1832'de yayınlanan “İmparatorluğun Temel Kanunları”nda (Madde 43 ve 44), şöyle denildi: “İmparator, bir Hıristiyan Egemen gibi, egemenlerin dogmalarının en yüksek savunucusu ve koruyucusudur. inanç ve ortodoksluğun koruyucusu ve Kilise'deki her kutsal dekanlık. Ve bu anlamda, tahta geçme eyleminde (5 Nisan 1797 tarihli) imparatora Kilise Başkanı denir.

Egemen ve ailesi Ortodoks Rusya için acı çekmeye hazırdı, inanç için acılarını bu şekilde anladılar. Kronstadt'ın Kutsal Adil Peder John 1905'te şöyle yazdı: “Doğru ve dindar bir yaşamın Çar'ımız, Tanrı, O'na, seçilmiş ve sevgili çocuğu olarak ağır bir acı çarmıhı gönderdi.”

Feragat: Zayıflık mı Umut mu?

- O halde hükümdarın tahttan çekilmesi nasıl anlaşılır?

“Hükümdar, devleti yönetme görevi olarak tahttan feragat etmeyi imzalamış olsa da, bu onun kraliyet haysiyetinden feragat ettiği anlamına gelmez. Halefi krallığa atanana kadar, tüm insanların zihninde hala kral olarak kaldı ve ailesi kraliyet ailesi olarak kaldı. Onlar kendilerini öyle algıladılar ve Bolşevikler de onları aynı şekilde algıladılar. Hükümdar, tahttan çekilmenin bir sonucu olarak, kraliyet haysiyetini kaybedecek ve sıradan bir insan olacaksa, neden ve kimin ona zulmetmesi ve öldürmesi gerekiyor? Örneğin, başkanlık dönemi sona erdiğinde, eski cumhurbaşkanına kim zulmedecek? Kral tahtı aramadı, seçim kampanyaları yürütmedi, ancak doğuştan buna mahkum edildi. Bütün ülke kralı için dua etti ve onun üzerine krallığa kutsal bir mesih ile meshetme ayini yapıldı. Ortodoks halkına ve genel olarak Ortodoksluğa en zor hizmet için Tanrı'nın lütfu olan bu atamadan, dindar egemen Nicholas II, halefi olmadan reddedemezdi ve herkes bunu çok iyi anladı.

İktidarı kardeşine devreden hükümdar, korkudan değil, astlarının isteği üzerine (neredeyse tüm cephe komutanları general ve amiraldi) ve alçakgönüllü bir insan olduğu için yönetim görevlerinden çekildi. iktidar mücadelesi ona kesinlikle yabancıydı. Tahtın (tahta atanmasına bağlı olarak) kardeşi Michael lehine devrinin huzursuzluğu yatıştıracağını ve böylece Rusya'ya fayda sağlayacağını umuyordu. Ülkesinin, halkının refahı adına güç için savaşmayı reddetmenin bu örneği, modern dünya için çok öğreticidir.

- Bu görüşlerinden bir şekilde günlüklerinde, mektuplarında bahsetti mi?

- Evet, ama hareketlerinden belli. Göç etmeye, güvenli bir yere gitmeye, güvenilir bir muhafız kurmaya, ailesini güvenceye almaya çalışabilirdi. Ama hiçbir önlem almadı, kendi iradesine göre değil, kendi anlayışına göre hareket etmek istemedi, kendinde ısrar etmekten korktu. 1906'da Kronstadt isyanı sırasında, egemen, Dışişleri Bakanı'nın raporundan sonra şunları söyledi: “Beni bu kadar sakin görüyorsanız, bunun nedeni, Rusya'nın kaderi, kendi kaderim olduğuna sarsılmaz bir inancım olmasıdır. ve ailemin kaderi Rab'bin elinde. Ne olursa olsun, O'nun iradesine boyun eğiyorum." Acı çekmeden kısa bir süre önce egemen şöyle dedi: “Rusya'dan ayrılmak istemem. Onu çok seviyorum, Sibirya'nın en uzak ucuna gitmeyi tercih ederim. Nisan 1918'in sonunda, zaten Yekaterinburg'da, Egemen şunları yazdı: “Belki de Rusya'yı kurtarmak için bir kefaret kurbanı gerekir: Ben bu kurban olacağım - Tanrı'nın iradesi gerçekleşsin!”

“Birçoğu, vazgeçmeyi sıradan bir zayıflık olarak görüyor…

Evet, bazı insanlar bunu bir zayıflığın tezahürü olarak görür: Güçlü bir adam, kelimenin genel anlamıyla güçlü, tahttan çekilmez. Ancak İmparator II. Nicholas için güç başka bir şeydeydi: inançta, alçakgönüllülükte, Tanrı'nın iradesine göre lütuf dolu bir yol arayışında. Bu nedenle, güç için savaşmadı - ve onu elinde tutmak pek mümkün değildi. Öte yandan, tahttan feragat etmesi ve ardından bir şehidin ölümünü kabul etmesindeki mukaddes tevazu, tüm insanların Allah'a tövbe ederek tövbe etmesine hala katkıda bulunmaktadır. Yine de, halkımızın büyük çoğunluğu - yetmiş yıllık ateizmden sonra - kendilerini Ortodoks olarak görüyor. Ne yazık ki, çoğunluk kiliseye giden insanlar değil, ama yine de militan ateist değiller. Büyük Düşes Olga, Yekaterinburg'daki Ipatiev Evi'nde hapisten şunları yazdı: “Babam benden kendisine bağlı kalan herkese ve etkileyebilecekleri, intikam almamaları için söylememi istiyor - herkesi affetti ve bunun için dua etti. herkes ve böylece şu anda dünyada olan kötülüğün daha da güçlü olacağını, ancak kötülüğü yenecek olanın kötülük değil, sadece sevgi olduğunu hatırlasınlar. Ve belki de alçakgönüllü bir şehit çar imajı, halkımızı güçlü ve güçlü bir politikacının yapamayacağı kadar tövbe ve inanca yöneltti.

Ipatiev Evi'ndeki Büyük Düşeslerin Odası

Devrim: felaket kaçınılmaz mı?

- Son Romanovların nasıl yaşadıkları, nasıl inandıkları, kanonlaşmalarını etkiledi mi?

- Şüphesiz. Kraliyet ailesi hakkında birçok kitap yazıldı, hükümdarın kendisinin ve ailesinin - günlükler, mektuplar, hatıralar - çok yüksek bir manevi eğilimini gösteren birçok materyal korundu. İnançları, onları tanıyan herkes ve yaptıkları birçok şey tarafından tasdik edilir. İmparator II. Nicholas'ın birçok kilise ve manastır inşa ettiği bilinmektedir, o, İmparatoriçe ve çocukları, düzenli olarak Mesih'in Kutsal Gizemlerini alan, derinden dindar insanlardı. Sonuç olarak, şehitlikleri için sürekli olarak Hıristiyan bir şekilde dua ettiler ve hazırlandılar ve ölümlerinden üç gün önce gardiyanlar, rahibin, kraliyet ailesinin tüm üyelerinin komünyon aldığı Ipatiev Evi'ndeki ayini kutlamasına izin verdi. Aynı yerde, Büyük Düşes Tatiana kitaplarından birinde şu satırların altını çizdi: “Rab İsa Mesih'e inananlar, bir tatildeymiş gibi ölümlerine gittiler, kaçınılmaz ölümle karşı karşıya kaldılar, aynı harika iç huzurunu korudular. bir dakika onları. Ölüme doğru sakince yürüdüler çünkü farklı, manevi bir hayata girmeyi, mezarın ötesinde bir insana açılmayı umdular. Ve Egemen şunları yazdı: “Rab'bin Rusya'ya merhamet edeceğine ve sonunda tutkuları yatıştıracağına kesinlikle inanıyorum. Kutsal Vasiyetini yerine getirsin." Ayrıca, İncil'in ruhuyla gerçekleştirilen merhamet işlerinin yaşamlarında hangi yeri işgal ettiği de iyi bilinmektedir: kraliyet kızları, imparatoriçe ile birlikte, Birinci Dünya Savaşı sırasında hastanede yaralılara baktılar.

- Bugün İmparator II. Nicholas'a karşı çok farklı tutumlar: irade eksikliği ve siyasi başarısızlık suçlamalarından, kurtarıcı bir kral olarak saygı görmeye kadar. Altın bir ortalama bulmak mümkün mü?

- Bence çağdaşlarımızın çoğunun zor durumunun en tehlikeli işareti, şehitlerle, kraliyet ailesiyle, genel olarak her şeyle herhangi bir ilişkinin olmamasıdır. Ne yazık ki pek çok insan artık bir nevi manevi kış uykusuna yatmış durumda ve kalplerinde ciddi soruları barındıracak, bunlara cevap arayabilecek durumda değiller. Bana öyle geliyor ki, adlandırdığınız aşırılıklar, halkımızın tüm kitlesinde değil, sadece hala bir şeyler düşünenlerde, başka bir şey arayanlarda, içsel olarak bir şeyler için çabalayanlarda bulunuyor.

- Böyle bir ifadeye ne cevap verilebilir: Çarın fedakarlığı kesinlikle gerekliydi ve onun sayesinde Rusya kurtuldu?

Bu tür aşırılıklar, teolojik olarak cahil insanların ağzından çıkıyor. Böylece kralla ilgili olarak kurtuluş doktrininin belirli noktalarını yeniden formüle etmeye başlarlar. Bu elbette tamamen yanlıştır; bunda bir mantık, tutarlılık ve zorunluluk yoktur.

“Ama Yeni Şehitlerin başarısının Rusya için çok şey ifade ettiğini söylüyorlar…

— Yalnızca Yeni Şehitlerin başarısı, Rusya'nın maruz kaldığı yaygın kötülüğe dayanabildi. Bu şehit ordusunun başında büyük insanlar vardı: Metropolitan Peter, Metropolitan Kirill ve elbette Çar Nicholas II ve ailesi gibi en büyük azizler Patrik Tikhon. Bunlar harika görüntüler! Ve ne kadar çok zaman geçerse, büyüklükleri ve önemleri o kadar net olacaktır.

Şimdi, zamanımızda, yirminci yüzyılın başında olanları daha yeterli değerlendirebileceğimizi düşünüyorum. Bilirsiniz, dağlardayken kesinlikle muhteşem bir panorama açılır - bir sürü dağ, sırt, zirve. Ve bu dağlardan uzaklaştığınızda, tüm küçük sırtlar ufkun ötesine geçer, ancak bu ufkun üzerinde yalnızca bir büyük kar örtüsü kalır. Ve anlıyorsunuz: işte baskın!

İşte burada: zaman geçiyor ve biz bu yeni azizlerimizin gerçekten devler, ruhun kahramanları olduğuna ikna oluyoruz. Sanırım kraliyet ailesinin başarısının önemi zamanla daha çok ortaya çıkacak ve çektikleri acılarla ne kadar büyük bir inanç ve sevgi gösterdikleri anlaşılacaktır.

Ek olarak, bir yüzyıl sonra, hiçbir en güçlü liderin, hiçbir Peter I'in, insan iradesiyle o zamanlar Rusya'da olanları engelleyemediği açıktır.

- Neden?

"Çünkü devrimin nedeni tüm halkın durumuydu, Kilise'nin durumu - yani onun insani yanı. Genellikle o zamanı idealize etme eğilimindeyiz, ancak aslında her şey bulutsuz olmaktan çok uzaktı. İnsanlarımız yılda bir kez komünyon alıyordu ve bu kitlesel bir fenomendi. Rusya genelinde birkaç düzine piskopos vardı, patrikhane kaldırıldı ve Kilisenin bağımsızlığı yoktu. Rusya genelinde dar görüşlü okullar sistemi - Kutsal Sinod Başsavcısı K. F. Pobedonostsev'in büyük değeri - ancak 19. yüzyılın sonlarına doğru oluşturuldu. Bu elbette harika bir şey, insanlar tam olarak Kilise'nin altında okumayı ve yazmayı öğrenmeye başladılar, ancak bu çok geç oldu.

Çok şey sıralanabilir. Bir şey açık: inanç büyük ölçüde ritüel haline geldi. Söylemeliyim ki, halkın ruhunun zor durumu, o zamanın birçok aziz tarafından tanıklık edildi - her şeyden önce, Kronstadt'ın kutsal dürüst John'u St. Ignatius (Brianchaninov). Bunun felakete yol açacağını öngördüler.

Çar II. Nicholas ve ailesi bu felaketi önceden görmüş müydü?

- Tabii ki, günlük kayıtlarında bunun kanıtını buluyoruz. Amcası Sergei Aleksandroviç Romanov, Kremlin tarafından terörist Kalyaev tarafından atılan bir bombayla öldürülürken Çar II. Nicholas ülkede neler olduğunu nasıl hissetmezdi? Peki ya tüm ilahiyat okullarının ve ilahiyat akademilerinin bile bir ayaklanmayla sarsıldığı ve geçici olarak kapatılması gerektiği 1905 devrimine ne demeli? Bu, Kilisenin ve ülkenin durumu hakkında çok şey söylüyor. Devrimden birkaç on yıl önce toplumda sistematik zulüm yaşandı: inanç, kraliyet ailesi basında zulüm gördü, teröristler yöneticileri öldürmeye çalıştı ...

- Ülkeye düşen sıkıntılar için sadece II. Nicholas'ı suçlamanın imkansız olduğunu mu söylemek istiyorsunuz?

- Evet, doğru - o zaman doğmak ve hüküm sürmek kaderindeydi, artık sadece iradesini kullanarak durumu değiştiremezdi, çünkü bu insanların yaşamının derinliklerinden geliyordu. Ve bu koşullar altında, kendisine en özgü olan yolu seçti - acı çekme yolunu. Çar, devrimden çok önce zihinsel olarak çok acı çekti. Rusya'yı nezaket ve sevgiyle savunmaya çalıştı, bunu istikrarlı bir şekilde yaptı ve bu pozisyon onu şehitliğe götürdü.

Bu azizler nelerdir?

- Peder Vladimir, Sovyet döneminde, açıkça, siyasi nedenlerle kanonizasyon imkansızdı. Ama bizim zamanımızda bile sekiz yıl sürdü… Neden bu kadar uzun sürdü?

- Biliyorsunuz, perestroyka'nın üzerinden yirmi yıldan fazla zaman geçti ve Sovyet döneminin kalıntıları hala çok güçlü bir etkiye sahip. Musa'nın Mısır'da yaşayan ve köle olarak yetiştirilen neslin ölmesi gerektiği için halkıyla kırk yıl çölde dolaştığı söylenir. İnsanların özgürleşmesi için o neslin gitmesi gerekiyordu. Ve Sovyet yönetimi altında yaşayan neslin zihniyetini değiştirmesi de çok kolay değil.

- Belli bir korku yüzünden mi?

- Sadece korkudan değil, daha çok insanlara ait olan çocukluktan itibaren atılan pullar yüzünden. Eski neslin - aralarında rahipler ve hatta bir piskoposun - yaşamı boyunca hala Çar II. Nicholas'ı bulan birçok temsilcisini tanıyordum. Ve anlamadıkları şeye tanık oldum: neden onu aziz ilan ediyorsun? o nasıl bir aziz? Çocukluktan itibaren algıladıkları imajı kutsallık ölçütleriyle bağdaştırmak onlar için zor olmuştur. Birinci Dünya Savaşı'nın Rusya için muzaffer bir şekilde sona ereceğini vaat etmesine rağmen, Rus İmparatorluğu'nun büyük bölümleri Almanlar tarafından işgal edildiğinde, şimdi gerçekten hayal bile edemediğimiz bu kabus; korkunç zulüm, anarşi, iç savaş başladığında; Volga bölgesinde kıtlık geldiğinde, baskılar ortaya çıktı, vb. - görünüşe göre, bir şekilde, o zamanın halkının genç algısında, gücün zayıflığıyla, aralarında gerçek bir lider olmadığı gerçeğiyle bağlantılı olduğu ortaya çıktı. tüm bu yaygın kötülüğe direnebilecek insanlar. Ve bazı insanlar hayatlarının sonuna kadar bu fikrin etkisinde kaldılar...

Ve sonra, elbette, zihninizde, örneğin, ilk yüzyılların büyük çilecileri ve şehitleri olan Myra'lı Aziz Nikolaos'u zamanımızın azizleriyle karşılaştırmak çok zordur. Bir rahip olan amcası yeni bir şehit olarak aziz ilan edilen yaşlı bir kadın tanıyorum - inancı için vuruldu. Bu kendisine söylendiğinde şaşırdı: “Nasıl?! Hayır, elbette çok iyi bir adamdı ama o nasıl bir aziz? Yani birlikte yaşadığımız insanları aziz olarak kabul etmemiz o kadar kolay değil çünkü bizim için azizler “gökler”, başka bir boyuttan insanlar. Ve bizimle yiyip içenler, konuşanlar ve dertlenenler - ne tür azizler bunlar? Kutsallık imajını günlük yaşamda size yakın bir kişiye uygulamak zordur ve bu da büyük önem taşır.

Bitiş işi taçlandırır

- Peder Vladimir, masanızda, diğerlerinin yanı sıra II. Nicholas hakkında bir kitap olduğunu görüyorum. Ona karşı kişisel tavrınız nedir?

- Ortodoks bir ailede büyüdüm ve bu trajediyi erken çocukluktan biliyordum. Tabii ki, kraliyet ailesine her zaman saygıyla davrandı. Yekaterinburg'a birçok kez gittim. . .

Bence, ciddiyetle davranırsanız, o zaman yardım edemezsiniz, ancak hissedebilirsiniz, bu başarının büyüklüğünü görün ve bu harika görüntülerden - egemen, imparatoriçe ve çocukları - etkilenmeyin. Hayatları zorluklarla, acılarla doluydu ama harikaydı! Çocuklar ne ciddiyetle yetiştirildiler, hepsi nasıl çalışacaklarını nasıl biliyorlardı! Büyük Düşeslerin inanılmaz manevi saflığına nasıl hayran kalınmaz! Modern gençlerin bu prenseslerin hayatını görmeleri gerekiyor, çok sade, görkemli ve güzeldiler. Sadece iffetleri için, uysallıkları, alçakgönüllülükleri, hizmet etmeye hazır olmaları, sevgi dolu kalpleri ve merhametleri için zaten aziz ilan edilebilirlerdi. Ne de olsa çok alçakgönüllü insanlardı, gösterişsizlerdi, hiçbir zaman yücelik peşinde koşmadılar, içinde bulundukları koşullarda Allah'ın belirlediği şekilde yaşadılar. Ve her şeyde inanılmaz alçakgönüllülük, itaat ile ayırt edildiler. Hiç kimse onların tutkulu karakter özellikleri sergilediklerini duymadı. Tam tersine, onların içinde bir Hıristiyan yazgısı beslendi - barışçıl, iffetli. Sadece kraliyet ailesinin fotoğraflarına bakmak bile yeterli, kendileri zaten inanılmaz bir iç görünüş gösteriyorlar - hükümdarın, imparatoriçenin ve büyük düşeslerin ve Tsarevich Alexei'nin. Mesele sadece eğitimde değil, aynı zamanda inançlarına ve dualarına karşılık gelen yaşamlarında da. Onlar gerçek Ortodoks insanlardı: inandıkları gibi, düşündükleri gibi yaşadılar, öyle davrandılar. Ama bir söz vardır: "Son, tapuyu taçlandırır." Kutsal Yazılar Tanrı adına “Ne bulursam onda yargılayacağım” der.

Bu nedenle, kraliyet ailesi, çok yüksek ve güzel yaşamları için değil, her şeyden önce daha da güzel ölümleri için kanonlaştırıldı. Ölüme yakın ıstırapları için, Tanrı'nın iradesine olan inançları, uysallıkları ve itaatleri için bu ıstırapları çektiler - bu onların eşsiz büyüklüğüdür.

Röportaj kısaltılmış biçimde basılmıştır. Tam versiyon"Foma" dergisinin özel sayısında okuyun "Romanovlar: tarihin 400 yılı" (2013)

Valeria Mihaylova (Posashko)